Pompa wody do jachtu

Dzięki nam dostaniesz skrzydeł!

Pompa wody do jachtu

Wiele jachtów wyposażano w pompy wodne, pozwalające na instalację zamkniętego obiegu bieżącej wody na jednostce. Było to bardzo duże udogodnienie na dowolnych rozmiarów jachcie, i tylko największe i najbardziej luksusowe posiadały takowe fabrycznie. Mniejsze jednostki, które nie były wykorzystywane do wielotygodniowych rejsów rekreacyjnych, zazwyczaj wyposażane były w mniejsze odmiany pomp, choć bardziej wielozadaniowe.

Pompa wodna do jachtu dalekomorskiego

pompy na jachtPompy w swojej najbardziej podstawowej odmianie służyły do zapewnienia dostępu do bieżącej wody na jednostce, znacznie ułatwiając codzienne czynności w trakcie rejsu. Mogły być one używane do zasilania pojedynczego ujęcia, jak i całej instalacji sanitarnej, w przypadku bardzo dużych ciągów na równie dużych jachtach, aczkolwiek nie było to jedynym zadaniem, do którego były wykorzystywane. Podczas gdy niewielkie pompy na jacht nie posiadały zbyt dużej mocy i nieszczególnie sprawdzały się do innych zadań niż tworzenie ciągu wodnego, duże odmiany, wyposażone w mocniejsze silniki mogły być przystosowane również do znacznie odmiennych prac, często służąc jako urządzenia awaryjne. Pompy najczęściej służyły do odciągu wody po awarii i zalaniu części jachtu, zastępując masywne i niewygodne w użyciu awaryjne pompy wodne, zasilane najczęściej ciekłym paliwem. Jeśli instalacja wodna była odpowiednio zaprojektowana, owa funkcja mogła być wykonywana nawet na jednym ciągu wodnym, upraszczając konstrukcję i ułatwiając instalację całego systemu. Równie często, pompy wykorzystywane były również jako napęd ogrzewania jachtowego. Największe instalacje wodne były bowiem z takowym połączone, jeśli posiadały również obieg wody podgrzewanej, używanej zarówno w obiegu sanitarnym jak i grzewczym. Podobnie jak w przypadku użycia pomp jako urządzenia awaryjnego, także i w przypadku ogrzewania bardzo często zdarzało się iż działało ono na tym samym ciągu co źródła wody. Takie zastosowanie pomp wymagało użycia większych i silniejszych urządzeń, wymagających bardzo dużej ilości energii. Były więc najczęściej podłączane bezpośrednio do silnika, więc mogły funkcjonować tylko w trakcie jego pracy.

Wielu kapitanów zaopatrywało się jednak w osobne źródła zasilania dla pomp wodnych, podłączając je do agregatów prądotwórczych lub akumulatorów w razie potrzeby, lub w wypadku awarii wyłączającej pracę silnika. Rodzaj pomp na jachcie zależał w dużej części od jego wielkości, gdyż najmniejsze jednostki mogły być wyposażone wyłącznie w kompaktowe urządzenia, z racji małej ilości miejsca do instalacji infrastruktury. Duże jachty, natomiast, mogły być wyposażane w kilka dużych pomp jednocześnie, wykonujących odmienne zadania.